Strawberry On Top Of Cupcake From Sweden to Harajuku - 蛙: Cosplay

Monday, January 28, 2013

Cosplay

こんばんはみんなーさん!(Godkväll allihopa!)
Hoppas alla har en mysig måndagskväll vart ni än befinner er. Idag hade jag samhäll, min dag har varit helt suverän och min nya/sista termin har börjat så livet kunde ju inte vara bättre just nu!




Mina tankar idag har legat väldigt mycket på cosplay och därför tänkte jag att det blir dagens ämne.

Vad är cosplay?

Cosplay (コスプレ) betyder smått och gott costume play och klär ut sig till någon karaktär eller något tycker om inom t.ex. någon anime, manga, serietidning, film eller olika typer av spel. Det är bara fantasin sätter gränser för vad man kan klä ut sig till. Som tjej kan du klä ut dig till en manlig karaktär eller vice versa, vilket kallas för crossplay och eftersom vissa är så duktiga på att göra detta är det faktiskt svårt att avgöra personens kön. Det är också helt okej att klä ut sig som en karaktär som skriker sex appeal och har en väldigt avslöjande klädsel men först och främst väljer ju man självklart en karaktär man vill cosplaya, annars finns det ingen mening med att cosplaya.

På internet finns många communities och hemsidor där man diskuterar cosplay, sina dräkter, bestämmer träffar, visar bilder på sina framsteg eller sin färdiga cosplay m.m. Jag är medlem i flera olika grupper på internet. För att jag både gillar att se alla duktiga cosplayare men det ger mig även inspiration till min cosplay som jag ska antingen köpa eller sy. :)

Som ni nu förstår så syr de flesta cosplayare sina egna kläder (men man kan även köpa från olika hemsidor) och lägger som sagt upp bilder under tiden i sina olika grupper. De lägger otaliga timmar på att få sina kläder helt perfekta och varenda detalj är viktig i deras arbete. De använder sig utav alla typer av material för att kunna återspegla sin karaktär så bra som möjligt. Några av dessa material är fogskum, trä och fiberglas. (Nu kanske ni börjar förstå varför jag är så fascinerad i att titta på allas kostymer, de känns som att alla är som okända konstnärer .) En annan viktig del av en cosplayers liv är peruker eftersom nästan alla använder sig utav peruker när de cosplayar, särskilt för anime eller manga personer som har ovanliga hårfärger, längderna på håren och stilarna. Som cosplayare försöker man att efterlikna sin karaktär så mycket att man tar det till den nivån att kroppsspråket ska vara likadant, man använder linser och tillfälliga tatueringar m.m.

Snälla en mycket viktig sak är att inte blanda ihop Halloween med cosplay för det är verkligen inte samma sak. Halloween så klär man ut sig till något läskigt eller sexigt. Skillnaden är att cosplay är en typ av livsstil eller åtminstone ett sätt för en person att få klä ut sig som en karktär de tycker om, vilket inte innebär polis eller häxa. Visst finns det folk som gör detta med men då cosplayar de en speciell karaktär som är klädd på detta sätt.

Vilka cosplayar och var kan man se cosplaying?

Personer som cosplayar är uppdelade i tre kategorier: Otaku (nörden), de som gillar uppmärksamheten och de som gillar att skapa sin karaktär sedan tycker ju alla om cosplaying annars hade man ju inte gjort det. Där du kan se cosplays är via bilder är i cosplay grupper eller även på google etc. Bilderna är oftast väldigt fina och genomtänkta. På olika konvents som anordnas över hela världen kan man också få se cosplaying och detta måste ju vara det roligaste sättet att få se det. Det finns även olika tävlingar för cosplay, många tävlar med sina cosplays för att få en chans att gå vidare och vinna. Den mest kända är WCS (World Cosplay Summit) där 20 länder tävlar om att få vinna med just sin persons cosplay. Det finns även NärCon, Linköping, där finalen för NCC (Nordic Cosplay Championship) äger rum. Sist men inte minst för att få se cosplays är på olika träffar eller events som dessa olika grupper anordnar. Då möts de i parker, på kaféer eller liknande.

Cosplay i Japan.

Självklart är cosplaying stort i Japan och de stora områderna där de möts upp är i Shibuya men även Akihabara och Suidobashi, Tokyo Dome.

Allmänt.

Det finns flera tidningar som visar cosplay så som t.ex. Cosmode eller CosplayGen. Personer som cosplayar går även in i en annan värld, en fantasivärld när de rollspelar och man går fullt in i den personen man är vilket jag tycker är himla roligt.


Nu avslutar jag här för jag är trött och orkar knappt tänka. Ha en riktigt bra kväll och nedanför bjuder jag på lite cosplay bilder!


Personer som cosplayar ur en känd anime Toradora. 
Det här är en person som cosplayar Rias Gremory i Highschool DXD. Det är även den här karaktären jag vill cosplaya!
Det här är en jättekänd cosplayerska som har gjort många fina cosplays.


No comments :

Post a Comment