Strawberry On Top Of Cupcake From Sweden to Harajuku - 蛙: Reakaos: Sverige VS. Japan

Wednesday, January 9, 2013

Reakaos: Sverige VS. Japan

Varje gång jag åker utomlands, oavsett vart jag åker, har det alltid varit mycket roligare att gå in i klädbutiker där än här hemma i Sverige. När jag går in i t.ex. H&M hemma i Göteborg eller i Stockholm så är det alltid svårt att hitta bland alla kläder som hänger eller ligger huller om buller. På något sätt lyckas man alltid visa upp kläderna på ett annat sätt utomlands och det är inga problem med att hitta det man vill ha. Detta var inget undantag i Japan.

De flesta Japan fantaster eller modeintresserade personer vet vad Shibuya 109 är för något och för er som inte vet är det ett tio våningar högt shoppingcentrum fullt med affärer och bara för kvinnor. Det finns även en lika stor som heter Shibuya 109 Men's, bara för män. I somras när jag var i Tokyo hade de kampanjen "7-days bargain" vilket innebär 7 dagars jääääätterea! Jag tror aldrig jag har varit med om något liknande i hela mitt liv, blev chockad! Från att vara de tysta, artiga kvinnorna och homosexuella männen som jobbade där blev det förvandlade till galna, skrikande anställda (och vilka fruktansvärda ljusa skrik kvinnorna har, man fick ont i öronen...). Affärerna slogs om kunderna som gick utanför och skrek ut bland annat: "いらっしゃいませ!(Välkommen!) Nu har vi fem minuters rea, allting kostar nu så och så mycket. Kom in och fynda!" De skrek genom plastmegafoner och slog med plastpinnar mot varandra eller plastpinnar mot affischer för att göra så mycket ljud som möjligt för att få uppmärksamhet. Vill bara säga att detta gällde på alla tio våningar, så ni kan ju tänka er ljudnivån i hela shoppingcentret.. Jag och mina vänner klarade inte av det, så mycket människor och alla dessa ljud, vi gav upp och gick ut därifrån.

När jag väl börjat vänja mig med de tysta och artiga japanerna så dyker detta upp. Alltså är rea och mode uteslutet från att hålla sig för sig själv och vara tyst. Självklart är de fortfarande väldigt artiga när de är rea men de är mycket mera på och försöker verkligen sälja sakerna till en.

Jämför man detta nu med Sverige på rean så finns det endast affischer, tv-reklam e.dyl. Detta gäller ju också Japan men på en helt annat nivå. Tv-reklamerna är helt galna och man frågar sig själv flera gånger om personerna som skapar dessa reklamer är höga, för ibland har inte ens reklamerna ett samband med vad de vill sälja. I svenska butiker skulle aldrig de anställda få stå och skrika utanför sin butik och skapa egna småreor där de säljer ut sina produkter för ännu billigare priser, än den vanliga rean, under en viss tid bara för att locka mera kunder. I Sverige gör vi det på ett mer "civiliserat" sätt kan man då tycka, fast återigen så mycket tråkigare. Detta påvisar återigen den stora skillnaden i kulturen mellan Sverige och Japan. Japanerna vill vara mycket mer out there under rean än vi svenskar. Varför de blir så, tror jag, är för att just bland kvinnorna är shoppingen och kläderna en så stor del av deras liv. De gör sig fina för sina män, är hemmafruar med rika män och behöver något att göra. Detta gäller främst bland de äldre kvinnorna, bland de unga är det mest för att de vill göra revolt mot samhället (som jag har skrivit tidigare) och självklart vill de också se bra ut för killar etc. Trots vissa stora kultur skillnader så är vi svenskar väldigt lika japanerna. Vi har våran egna bubbla omkring oss (kom inte för nära in på mitt personal space), vi vill helst inte bli störda av främlingar och vi öppnar gärna inte upp oss mer än nödvändigt, vi håller oss för oss själva förutom bland våra närmsta vänner då vi kan vara oss själva.

Bakom mig ser man Shibuya 109 och även affischen på hela framsidan där de står 7-days bargain.

No comments :

Post a Comment