Strawberry On Top Of Cupcake From Sweden to Harajuku - 蛙: Maid café

Sunday, January 13, 2013

Maid café

Något som jag verkligen älskar med Japan och något som jag faktiskt skulle vilja testa på och jobba som är en maid på ett Maid café! 

Maid café (メイドカフェ/Meido kafe) är en underkategori till cosplay resturang (ja det heter faktiskt så). Kaféerna finns i mesta dels i Japan men även i andra delar av Asien samt Mexico, Frankrike och Kanada m.fl. Det första kaféet startades upp i Akihabara, som är Tokyos electric town, så sent som år 2001. Varför japanerna skapade maid kaféer är för att manliga nördar, otaku som de heter på japanska, är helt galna i manga, anime och gal spel. Maidsen har blivit populära genom dessa och det har även blivit mycket fetisch över det hela. Jag har sett hur de antingen låter en maid vara väldigt oskyldig i en anime och sedan utstrålar sex appeal i en annan. En viktigt och stor del av kaféerna är moe vilket smått och gott är människor som gillar videospelskaraktärer, manga eller anime. Moe betyder också stor kärlek till unga oskuldsfulla kvinnokaraktärer. Så varför just otaku var så intresserad av riktiga maid kaféer var för att de äntligen kunde få träffa en maid eller en speciell karaktär som de länge fantiserat om och haft som fetisch. Detta har däremot ändrats över tiden och idag är maid kaféer jättepopulära för turister, kvinnor, vanliga vuxna arbetande män och självklart fortfarande nördarna.


Utseendet och kläderna är väldigt viktigt när de kommer till att jobba som en maid. Beroende på vilket kafé du jobbar på så har de olika klänningar. De finns alla färger och stilar även samuraj inspirerade maidklänningar. Från början blev japanerna intresserade av franska hembiträdenas kläder och nu gäller hela kittet så som: själva klänningen, förkläde, underkjol så den blir puffig, håraccesoar, vanliga strumpor eller knästrumpor. Ibland har de tema dagar där de har på sig kattöron eller liknande eller klär ut sig till någon känd maid etc. För att kunna börja jobba på ett maid kafé så väljs du i princip bara på utseendet eftersom du ska vara ung, ha ett oskyldigt utseende och vara attraktiv (på de flesta maid caféer jag varit stämmer detta bara in på någon enstaka maid, tyvärr).  

Vad gör man på ett maid kafé då? Att besöka ett maid kafé är något jag tycker alla borde göra om man besöker Japan bara för att få upplevelsen av det övernaturligt gulliga och trevliga men man behöver ju inte tycka om det (vilket det flesta av mina killkompisar inte gjorde haha). Du kan beställa kaffe, cola och andra olika drycker med t.ex. glass i! Det finns även mat och desserter men den stora skillnaden är att du får maten dekorerad framför dig med ketchup som en katt eller något annat kul. När du väntar på att få komma in blir du visad ett antal regler av en man som jobbar där (en säkerhet för maidsen). Några exempel på regler är att du får inte: 

- ta kort inne i kaféet eller på maidsen, du kan däremot få betala en viss summa för att få ditt fotografi taget med en eller flera maids som sedan de dekorerar åt dig. 
- Du får inte fråga om nummer eller liknande utav någon som jobbar där eller tränga sig på hennes privatliv, stalka.
- Du får inte fysiskt ta på någon maid.  
- Du får ta kort på maten men ingenting annat.

Oftast finns det även en sitting fee vilket betyder att innan du ens köpt något så har du betalat en grundavgift. När du väl får komma in skriker alla maidsen med en ljus röst "お帰りなさいませ、ご主人様 / お帰りなさいませ、お嬢様" vilket betyder welcome home master/mistress. Du får oftast chansen att välja en engelsktalande maid om man nu vill ha det (fast engelsktalande är att överdriva, de är inte särskilt duktiga). Min mamma ville gå på ett maid kafé och jag valde engelsktalande för mammas och pappas skull, ändå fick jag en maid som bara pratade japanska... Självklart blir man ju smått nervös eftersom man tidigare kunnat låta de lite duktigare kompisarna som gick en högre nivå prata men nu var det bara upp till mig! Jag beställde för hela familjen på japanska och konverserade lite lätt och när flera av maidsen upptäckte detta så kom de faktiskt fram och började prata med mig (panik!!) jag fick massa komplimanger av dem och de tyckte jag pratade så otroligt gullig japanska och var så himla kawaii. Blev helt berusad på komplimanger och gick på moln efter det besöket haha. I alla fall efter du fått en maid som ska servera dig så erbjuder hon dig menyerna och våta handukar (vilket man får på alla restauranger, den underbara renligheten..!) Hon går också ned på knä vid bordet för att ge socker eller mjölk i kaffet. De flesta kaféer erbjuder även att kunna spela spel med maidsen, du kan även få ett erbjudande redan i menyerna där du väljer t.ex. meny 1 där de ingår dricka, en dessert och ett foto/spel med en maid. En viktig del av upplevelsen är också att maidsen förtrollar maten så den blir godare genom att du och maiden/maidsen sjunger moe moe kyun, det är de barnsligaste, sötaste och roligaste jag gjort i hela mitt liv. Det som inte är lika vanligt men finns är att bli matad, yes ni läste rätt en maid sitter alltså och matar dig för en viss summa pengar. Några andra saker som inte heller är vanligt är öronrensning, ben-, arm- och ryggmassage och detta ges med kläderna på såklart och även detta för en viss summa pengar. 

Detta är ett hel livsstil för vissa otaku och man får även ett kort som visar vilken level du är på. Du får en stämpel för varje besök och för att komma upp på en ny nivå krävs 3 stämplar. Det har blivit så populärt att maidsen även uppträder och har konserter och även har en scen inne i kafét där de pratar med alla och man får chansen till olika priser genom sten, sax, påse som förövrigt japanerna älskar att göra. 

I Sverige finns inget riktigt maid café öppet, det hade antagligen räknats som väldigt kvinnoförnedrande, däremot om du besöker olika cosplay konvents i Sverige så brukar det finnas människor som arrangerar maid kaféer. Jag längtar verkligen tillbaka till Japan och att få chansen att besöka ett maid kafé igen! Jag kanske får införskaffa mig en riktig maid kostym helt enkelt!

(Förresten! Om ni vill lära er att bete er och se ut som en riktig maid så kan ni kika in på denna hemsidan där de beskriver väldigt bra hur man ska vara och göra tycker jag.)

Mitt kort med en stämpel woho!
Min beställning som verkligen var super kawaii!

Sena Kashiwazaki är en tjej från en anime och här är hon utklädd som den typiska fetisch maiden.
Mjau mjau, detta gör japanskorna på bilder men även som maids.
De två bilderna nedanför visar hur en maid förvandlar maten så den ska smaka godare!
Tog purikura bilder utklädd som en maid! (^-^)/
Jag skulle kunna dela med mig av tusentals bilder men det går ju inte! 

No comments :

Post a Comment