Strawberry On Top Of Cupcake From Sweden to Harajuku - 蛙: Skinny idealet Japan vs. väst

Saturday, January 5, 2013

Skinny idealet Japan vs. väst

Alla vet om att vi i västvärlden har press på oss från media och omgivningen att nå size 0. Skinny idealet är runt omkring oss vart vi än tittar, skillnaden på oss och Japan är att vi har de senaste åren sänkt pressen, särskilt i Sverige, på att bli anorektiska och istället bli pressade till att få den perfekt fotoshoppade vältränade kroppen. Nu när de just varit nyår så har säkert flera av mina läsare och många andra sagt att de ska börja träna, bli smala och få muskler. Victoria Secret modevisningen som visas precis lagom till jul då alla börjar äta mer, får de smala modellerna oss andra att må dåligt över våra kroppar.

Nu när jag var i Japan så kommenterade min japanska mamma att jag var alldeles för stor och icke vältränad. Hon var själv 57 år gammal, modell smal, vig som en 12-åring och stark som en man. I Japan är det inte oförskämt att säga till någon annan att ens vän eller liknande har gått i vikt eller liknande så man ska inte ta det allt för hårt. Japanerna är så många gånger värre än vad vi i västvärlden är om bantning, dieter och vad man stoppar i sin mun. Däremot så fokuserar de knappt på träning eftersom man inte behöver det på samma sätt som här i väst. De får tillräckligt mycket motion varje dag eftersom de måste röra sig på så stora områden och deras mål mat är mycket mindre än vad de är här eller i USA. När jag visade min mamma mitt hus, hur långt jag hade till skolan och vilket "stort" avstånd våra spårvagnar hade mellan stationerna blev hon chockad och nästan upprörd över hur korta avstånd vi har och att vi borde gå mer. Jämför man detta med Japans tågstationer så ligger dem med flera kilometers avstånd och det är nästan omöjligt att gå i mellan dessa tills fots.

Pressen över att vara smal ligger inte bara hos japanska kvinnor i Japan utan även hos männen. De ska vara smala, söta och gulliga. Idealet är 57 kg och cirka 175 cm långa, vilket räknas som undervikt. Så oavsett om du är kvinna eller man i Japan så ska du vara smal annars tillhör du inte samhället och är inte tillräckligt bra som människa, hemskt men sant. Tittar man på japanska tv-kanaler eller i tidningar så finns bantningstips överallt!

För mig så blev Japan en wake-up call, jag tränar mera nu. Går till skolan och åker nästan aldrig spårvagn. Inte för att jag är fet eller överviktigt men det är viktigt att vara hälsosam och det tror jag japanerna poängterar på ett annat sätt än här, trots hettset om att vara smal. De bryr sig om varandra, äter rätt och rör på sig. Något jag tror de flesta av oss säger att man gör eller ska göra men de blir aldrig av.

En viktig del av japanska ungdomar särskilt tjejerna är att de tar efter västerländska modeller och amerikanska tv- & filmstjärnor. Detta var något jag också tänkte på var att det är inte många japanskor, förutom kändisarna som har kurvor. Alla japanska kvinnor är helt raka och ser ut som små pojkar, precis samma ideal som vi egentligen söker här i väst med.

Frågan är: vill vi verkligen se ut som små pojkar?

No comments :

Post a Comment