Strawberry On Top Of Cupcake From Sweden to Harajuku - 蛙: Sense of fashion

Sunday, July 15, 2012

Sense of fashion

I fredags var vi på en festival vid Yasukuni templet. Har aldrig varit med om så mycket folk som det var där och det kändes som man var i en bastu, tur att man inte har klaustrofobi... Att få se alla dansa tillsammans, be vid templet, äta från alla tusen stånd som fanns och ha på sig Kimono samt Yukata var verkligen superhäftigt. Det är en stor del av deras kultur och mode. Varje dag ser man flera kvinnor och män som går i stan iklädda sina Yukatas, uppsatt hår med någon blomdekoration och speciella träskor. Japanerna är ett stolt folk och oerhört stolta över sina traditioner och kläder. Därför är det fortfarande en såpass stor del utav deras vardagliga liv. Modet här är mycket mer speciellt och unikt än vad jag har upplevt när jag rest i västvärlden, därför blir jag extatisk när jag ser mycket tid människorna lägger på att få sin stil så speciell och utpekande som möjligt. I Sverige så ser de flesta likadana ut med några nyansskillnader, oavsett vilken modegenre du tillhör. Här däremot finns tusentals modegenrer och alla ser olika ut, eftersom det är de dem försöker åstadkomma.


En liten speciell fakta är att kvinnor, ofta under tonåren och som tidig vuxen, försöker ha en så utmärkande stil som möjligt. De färgar sitt hår ljust eller i olika färger, väljer sin typ av modegenre så som någon av de olika Lolita stilarna, Gyaru, Kawaii, Decora, Ganguro eller klär ut sig som sin favorit karaktär i någon av de olika animerna, vilket kallas Cosplay. De tar bilder på stan och försöker vara så gulliga som möjligt, allt detta tills de träffar en man. Då färgar de flesta tillbaka sitt hår till svart och börjar klä sig mer vuxet. Detta kan jag tycka är lite tråkigt men vissa kvinnor klär sig  med en oerhörd sense of fashion, vilket alltid är underbart att se. Jag tänker att ta upp några av stilarna jag skrivit här så ni får en känsla utav vad de faktiskt innebär.




No comments :

Post a Comment