Strawberry On Top Of Cupcake From Sweden to Harajuku - 蛙: Ganguro

Saturday, September 1, 2012

Ganguro

När jag var i Tokyo och på andra städer runt om i Japan så sökte jag verkligen efter den stilen Ganguro som jag tycker är väldigt extravagant och som hade varit otroligt häftigt att få se med egna ögon. Dock blev inte så fallet. Trots mina försök till att hitta en enda Ganguro tjej så var de som att de gömde sig, de fanns inte en enda... Jag vill ändå dela med mig utav denna stilen eftersom den är såpass ... ja, eftersom alla har olika åsikter och tankar om denna stilen så får ni själva bestämma vilket ord som passar in de jag lämnade tomt.

Vad är Ganguro?
Ganguro (顔黒, ガングロ), som översätts svartansikte på svenska, är en japansk modestil kallat galmode som tillhör gyaru som syftar till omogna och barnsliga kvinnor. Enligt japanska studier så tror man att Ganguro är en slags hämnd mot de japanska samhället eftersom kvinnor länge har stått bakom mannen och inte fått uttrycka sig. Nu vill de, genom sin stil, uttrycka sig själva, sin frihet och att de är individuella människor etc.

Hur ser de ut?
Själva stilen Ganguro är generellt unga kvinnor med solbränna, tuperat färgat hår i nyanserna blont till orange men även silvrigt hår förekommer, vita läppar, lösögonfransar, plastdiamanter och hjärtan för att dekorera ansiktet och överdrivet mycket ögonskugga runt ögonen. Deras klädstil inhandlas självklart i modedistriket Shibuya, Tokyo. Ganguros garderob består av kläder med mycket färg, kortkorta kjolar, mycket ringar, halsband, halsband och platåskor.

När uppstod stilen?
Stilen sågs som en ny modestil i början utav 90-talet och pikade i början utav 00-talet, detta är kanske är en utav anledningarna till att jag inte såg någon.

Finns de olika grupper inom stilen?
Ja, vad jag vet finns det två stycken som visar det extrema inom stilen. Dessa är Yamanba (ヤマンバ) och Manba (マンバ), den sistnämnda har vitt eller ljust smink både över och under ögonen medan den första endast har på över ögonen. 




No comments :

Post a Comment