Det jag vill få fram med detta är denna artikeln från Aftonbladet:
Förstår man sig inte på Sanrios märke (Hello Kitty) och vilka värderingar de har samt vilka olika åldersgrupper företaget eller vad den japanska kulturen står för, så behöver man kanske inte heller vräka ur sig vad som helst. Det är antagligen svårt för västerländska människor och den västerländska kulturen, som inte är särskilt intresserad av asiatisk kultur, att förstå skillnaden mellan barnsligt och vad som anses vuxet i Asien. Hello Kitty uppskattas av otroligt många vuxna män och kvinnor i Asien som är uppvuxna med denna ikon.
Kommentarer om att de skulle marknadsföras gentemot barn? Självklart släpper inte Sanrio en öl som ska marknadsföras mot unga eller barn? Vakna upp och inse fakta. I Japan är det 20 års gräns på att köpa alkohol vilket att de redan där står skrivet att inte barn kan dricka eller köpa denna produkt. Denna öl ska även säljas i Taiwan och Kina där båda länder har 18 års gräns på att köpa/dricka alkohol. Även om det endast är 2,3% så spelar de ingen roll. Låter du nu dina minderåriga barn köpa denna produkt oavsett om de är i Asien eller här i Sverige så är det inte företagets problem eller fel, det är DITT som förälder. Detta förklarar sig självt om man läser ordentligt, tar reda på ordentlig fakta innan man skriver eller säger precis vad man känner för. Detta gäller även kommentarer om att detta är sexistiskt. Ah men kom igen. Really? Ska vi inte börja diskutera hur orättvis världen är osv?
Det jag vill få ut med hela denna texten är att faktiskt att uppröra men även att få folk att inse att ta ansvar för sina handlingar. Att ta reda på riktig fakta innan man uttrycker sig. Bara för att media vrider storyn åt ett håll så behöver inte du som person klaga på Facebook för du tycker livet är orättvist. Gör skillnad själv sedan när du gjort allt du kan, ja DÅ kan du klaga.
Om någon vill läsa denna artikeln så finns den här.
No comments :
Post a Comment